Weten wat jouw intenties zijn is belangrijk voor de boodschap die jij wilt geven.

Na een werkoverleg liep ik samen met één van de teamleden naar de uitgang van het gebouw. Hij zei dat het eigenlijk de bedoeling was dat er tijdens het werkoverleg ook feedback wordt gegeven, maar dat dit niet gebeurt. Hij gaf aan dat hij het zelf ook best lastig vindt om feedback te geven, want ja als je kritiek hebt dan trap je al snel tegen een zeer been en heb je gelijk een soort van ruzie toon.

Ik vroeg hem: “Met welke intentie geef jij feedback?”

Hij: (kijkt mij vragend aan) “Wat bedoel je?”

Ik: “Geef je feedback omdat jij je ergens aan ergert of omdat je de ander wilt helpen om te ontwikkelen?”

Hij: (is even stil..) “Goh, daar zeg je wat, ik denk inderdaad dat ik feedback geef op het moment dat ik mij ergens aan stoor. En ik zeg dat dan best wel direct.”

Ik: “wat is dan de reactie?”

Hij: “In de verdediging en soms zeggen ze boos, waar bemoei jij je mee!”

Ik: “Dan bereik je dus niet wat je graag wilt bereiken”.

Hij: “Ja dat klopt. Dit is wel iets om even goed over na te denken”.

Hoe zuiver is jouw intentie bij het geven van feedback?

Geef jij feedback om:

  • je eigen ongenoegen kwijt te geraken?
  • de ander te veranderen?
  • aardiger gevonden te worden door positieve feedback?

In al deze gevallen gaat het om jou en niet om de ander. De intentie is dat jij je beter gaat voelen. De vraag is of de ander er iets aan heeft. Als je de ander vraagt om te veranderen dan verwerp je de persoon zoals hij is.

 

Wil jij graag dat jouw teamleden elkaar feedback geven?
Ondanks dat je feedback geven hebt besproken merk je dat ze het toch niet doen.
Heb het dan eens met elkaar over de “intentie” bij het geven van feedback. Vaak is dat al helpend.

Je weet even niet hoe of hebt het te druk om hier aandacht aan te besteden?
Maak een afspraak, wellicht dat ik je kan helpen.